Ketahui 10 jenis hadiah istimewa di bulan Ramadan..



10 jenis hadiah popular di bulan Ramadan..

Ramadan lagi beberapa hari saja lagi...saat yang tunggu akan tiba..hadiah ape yang sepatut kita bagi sempena bulan Ramadan ini?



Ruthob

.
1. Ruthob iaitu kurma muda baru masak. Rase kelat2 manis..Memang sedap di makan semasa berbuka puasa..tapi susah nak dapat di Malaysia kerana ruthob boleh tahan dalam seminggu sahaja selepas itu lembik jika tidak simpan dalam freezer dan harganya agak mahal rm100-150 sekilo.
.
2. Kurma Ajwa iaitu kurma nabi..rasenya manis sedikit dan harganya memang mahal sebab permintaan ramai dan ajwa ni dari Madinah sahaja. Kebiasaan di hadiahkan kepada keluarga terdekat seperti ibu bapa. Harga Rm 110 -150 sekilo bergantung pada jenis dan saiz.
.
3. Air zam-zam iaitu air yang kita boleh dapat dengan mudah dan senang semasa umrah dan haji di mekah..tetapi agak payah di Malaysia. Ade kedai jual air zam-zam 10liter  dan 5 liter. Kebiasaannya mereka tempah beberapa kontena melalui  mutawif yang keja ulang alik mekah -Malaysia atau pelajar2 universiti Malaysia yang berada di Mekah.
Harga Rm 150-160 bagi 10 liter air zam2 dan Rm 115-125 untuk 5 liter.
.
4. Kurma Medjoul iaitu kurma paling besar dan berlemak. Rase sederhana  manis. Makan sebiji atau 2 biji dah kenyang...Kurma ini selalu dibeli oleh golongan elit dan popular di jadikan hadiah korporat. Harga RM 150-190 sekilo bergantung jenis dan saiz.
.
5. Madu iaitu madu yemen sidr yang popular dan paling kualiti khasiat di dunia. Ade banyak jenis madu sidr seperti madu lembah, madu bukit dan sebagainya. Awas!!! Jika kamu rase madu sidr maka madu tualang tu rase macam madu biasa2 saja...Harga madu sidr ialah Rm 500- 2000 sekilo bergantung  kepada jenis lebah, bunga dan kualiti madu.
.
6. Kurma bertangkai dari tunisia. Kurma ini sangat popular di pasar raya. Harganya murah dan sedap. Sesuai dijadikan hadiah bagi agen2 insuran kepada client2 mereka.
.
Pelbagai jenis kurma




7. Kurma lulu, khalizi, zahidi, rabie adalah kategori kurma murah yang selalu di beli secara pukal dan di packing semula untuk hadiah. Sesuai di sedekah ke masjid, surau, pusat tahfiz dan rumah anak2 yatim.
.
8. Kurma safawi,mabroom dan mariami adalah kurma yang popular di kedai jualan timur tengah. Harga sederhana murah. Sesuai di hadiahkan untuk  keluarga dan kawan2
.
9. Dried fruit juga popular dan sesuai di makan pada waktu moreh sebelum waktu tidor dan juga sahur bersama kurma dan oat.
.
10. Air mineral atau drinking water di hadiahkan kepada masjid dan surau untuk berbuka puasa dan waktu solat mahrib hingga solat tarawih.
.
"Memberi hadiah boleh merapatkan silaturahim dan ukhuwah sesama keluarga dan sahabat. Ia juga sebagai tanda hormat, kasih sayang dan boleh menghilangkan rasa benci dan dendam..."
.
Semoga bermanfaat...sila like dan share.
Coretan ini adalah pendapat penulis sahaja...
Anda suka bagi hadiah ape???
.
.
.
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
Anda ingin bagi hadiah kurma kepada ibubapa, isteri,suami , keluarga, jiran2, qariah masjid/surau atau sahabat2.
.
Sila whatsapp 012-797 1572 (En Ishak)🤳📲 or click here
.
Contoh Hadiah Kurma dan Air Zam-Zam

.
#ramadan
#2017
#kurma
#madu
#airzamzam


.

Comments