Ketahui rahsia 9 Manfaat Buah Kurma untuk Kesihatan setiap hari

9 Manfaat Buah Kurma untuk Kesihatan  

Buah kurma ini biasanya kita temukan pada saat bulan Ramadhan, di bulan tersebut banyak sekali peniaga-peniaga yang menjual buah kurma tersebut. Sekarang ini tidak harus menunggu bulan suci tersebut tiba, kita boleh  menemukan kurma di kedai -kedai khusus oleh-oleh Haji dan Umrah atau Kiosk Makanan Sunnah. Layari https://www.facebook.com/kioskmakanansunnah/ . Sila like dan share !!!
9 Manfaat Buah Kurma untuk Kesihatan

Buah kurma sebetulnya memiliki pelbagai jenisnya, namun ternyata ada satu buah kurma yang sangat istimewa, mengapa istimewa? Ini kerana jenis kurma tersebut menjadi makanan kesukaan Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam, yaitu kurma ajwa. Kurma ajwa yang apabila dimakan 7 butir maka akan boleh  menangkal sihir (baca jug aKhasiat Memakan 7 Butir Kurma ajwa ). Sehingga pantas buah kurma ini menjadi buah tangan para jamaah Haji maupun Umrah. Berikut 9 Manfaat Buah Kurma untuk Kesihatan diantaranya adalah:
  1. Memenuhi Nutrisi yang Diperlukan oleh Tubuh
Salah satu dari 9 manfaatnya adalah dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Perlu diketahui bahwa tubuh manusia ini memperlukan banyak sekali  gizi dan nutrisi yang sangat diperlukan ketika tubuh kita melakukan aktiviti. Sehingga Anda perlu mengambil makanan yang kaya akan nutrisi. Salah satunya dengan makanan yang baik yaitu dengan mengambil kurma ajwa. Ini kerana buah kurma ajwa ini kaya akan kandungan kalsium, zat besi, protein, Vitamin A, Vitamin C, dan masih banyak beberapa kandungan lainnya yang terdapat di dalam buah kurma ajwa.
  1. Mencegah Penyakit Jantung & Diabetes Melitus
Manfaat kedua adalah mencegah penyakit jantung dan diabetes mellitus. Penyakit jantung merupakan penyakit yang memiliki risiko tinggi jika sudah menyerang manusia. Disebabkan penyakit ini sangat berisiko maka perlu perhatian khusus untuk pengubatannya. Selain itu ada juga penyakit diabetes mellitus yang juga memiliki tingkat risiko yang juga tinggi dan berbahaya bagi kesihatan tubuh, perlu dilakukan menangani yang khusus. Salah satu cara untuk mengatasi dalam mencegah penyakit diabetes mellitus dan penyakit jantung ini diperlukan asupan makanan yang kaya akan gizi dan nutrisi seperti halnya yang terkandung dalam sebuah kurma ajwa. Karena buah tersebut kaya akan kandungan zat besi, kalsium, niacin, kalium yang khususnya bermanfaat dalam mengatasi kedua penyakit tersebut.
  1. Membantu Mengatasi Masalah Pencernaan dalam Tubuh
Manfaat kurma ajwa juga untuk membantu mengatasi masalah pencernaan dalam tubuh. Terdapat beberapa sistem yang sangat berperanan penting dalam tubuh kita yang perlu dijaga, salah satunya adalah sistem pencernaan. Selama seseorang mengambil sebuah makanan maka selama itu pulalah ia memerlukan sistem pencernaan untuk mengolah dan membuang sisa-sisa makanan tersebut melalui sistem pencernaan. Jika sistem pencernaannya berfungsi baik, maka akan lancar pula pencernaan makanan dalam tubuh kita. Jika fungsi pencernaannya kurang begitu lancar, kabar baiknya, bahwa salah satu manfaat dari mengambil buah kurma ajwa adalah untuk membantu mengatasi masalah pencernaan dalam tubuh kita. disebabkan buah kurma tersebut memiliki kandungan potassium yang bermanfaat bagi kelancaran sistem pencernaan, juga dapat mengatasi otot yang lemah, mengalami stress, dan sebagainya.

Kelas Fardu Ain Kanak-Kanak

  1. Bermanfaat untuk Anak-anak
Manfaat keempat adalah bermanfaat untuk pertumbuhan anak. Anak-anak merupakan masa dimana ia membesar. Sehingga kita harus mengatur pola,  menjaga dan mengawal pola makanannya dengan baik. Boleh dianjurkan kepada anak kita untuk mengambil buah kurma ajwa. Ini kerana buah kurma ajwa ini kaya akan kandungan nutrisi yang sangat diperlukan, untuk membantu tahap perkembangan otak anak juga sekaligus dapat mencerdaskannya. Anak-anak yang dibiasakan untuk mengambil buah kurma ajwa ini maka perlu bantuan oleh orangtua.
  1. Bermanfaat untuk Ibu Menyusu
Manfaat kelima adalah sangat bermanfaat bagi ibu menyusu anak. Ibu menyusu merupakan fasa yang hampir semua wanita akan mengalaminya, ketika wanita itu berhasil dan selamat melahirkan buah hatinya ke dunia. Maka  ibu hamil tersebut sangat disarankan untuk mengambil makanan yang kaya akan kandungan nutrisi. Salah satunya ibu hamil atau menyusu anak dapat mengambil buah kurma ajwa yang bisa membantu mengeluarkan ASI. Sehingga ASI yang diperluka hati dapat mencukupi.
  1. Dapat Mencegah Osteoporosis & Menjaga Kesihatan Tulang
Mencegah terjadinya pengreputan tulang atau osteoporosis dan menjaga kesihatan tulang merupakan bagian dari 9 manfaat buah kurma ajwa. Osteoporosis dan kepadatan tulang ini dipengaruhi oleh kandungan kalsium yang dikandung dalam tubuh. untuk menghindari penyakit osteoporosis dan menjaga kesihatan tulang, maka dipastikan harus mengambil buah kurma ajwa. Ini kerana buah kurma ajwa ini kaya akan kandungan kalsium yang sangat diperlukan untuk menjaga tulang agar tetap sihat juga terhindar dari pelbagai permasalahan pada tulang.
  1. Mencegah Usus Terkena Bakteria
Mencegah usus terkena bakteria menjadi salah satu dari 9 manfaat mengambil buah kurma ajwa. Tentunya segala jenis makanan yang kita ambil pasti ada unsur bakteria yang menanti  masuk ke dalam tubuh kita. Untuk itu, kita harus menjaga pola makan dan memilih makanan yang baik. Dalam menjaga usus kita tetap sihat maka boleh dibantu dengan mengambil buah kurma ajwa. Buah kurma ajwa ini mampu menghilangkan bakteria jahat yang terdapat dalam sistem pencernaan kita. Sehingga salah satu manfaat dari buah kurma ajwa itu dapat membantu untuk mencegah penyakit sembelit maupun muntah yang disebabkan dari makanan yang kurang sihat dan bersih.


  1. Membantu Penurunan Berat Badan
Manfaat buah kurma ajwa yang selanjutnya adalah dapat membantu Anda dalam proses penurunan berat badan. Bagi sebahagian orang yg memiliki kelebihan berat badan boleh dengan cara mengambil buah kurma ajwa secara rutin & teratur. Disebabkan buah kurma tersebut kandungannya begitu rendah kolesterol dan itu sangat baik bagi kesihatan tubuh. Ini kerana kolesterol itu salah satu penyebab seseorang menjadi gemuk dan memiliki kelebihan berat badan atau yang sering disebut obesiti. Selain itu kolesterol juga dapat menyebabkan berbagai macam penyakit baru lainnya.
  1. Membantu Mengatasi Penyakit Anemia & Penyakit Gastrik
Manfaat terakhir dari 9 manfaat buah kurma ajwa yang sudah kita ketahui yaitu dapat membantu mengatasi penyakit anemia juga penyakit gastrik.Penyakit anemia merupakan penyakit kekurangan sel darah merah. Sedangkan penyakit gastrik itu boleh terjadi disebabkan faktor lambat makan ataupun keturunan. Untuk membantu dalam penyembuhannya kedua penyakit tersebut, Anda boleh dengan cara mengambil bahan-bahan asli. Salah satunya dengan mengambil buah kurma ajwa. Buah kurma ajwa ini dihasilkan secara alami dan juga aman apabila diambil oleh tubuh kita. Juga tidak kesan samping negatif jika diambil. Buah kurma ajwa ini begitu kaya akan manfaatnya dan dapat menjadikan tubuh kita lebih sihat.
Demikian penjelasan mengenai 9 Manfaat Buah Kurma untuk Kesihatan, semoga ada guna dan manfaat, jangan lupa untuk selalu menjaga makanan yang baik dan pola makan yang baik pula agar kita selalu sihat, Aamiin ya Robbal’alamin


.
๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด
Anda ingin order kurma untuk *ibubapa, isteri,suami , keluarga,jiran2, qariah masjid/surau atau sahabat2*..sila whatsapp  saya.
.
๐Ÿ›‚Harga termasuk penghantaran.๐Ÿšš⛟๐Ÿš›
.
Sila whatsapp 012-797 1572 (En Ishak)๐Ÿคณ๐Ÿ“ฒ
.
#kurma
#ramadan
#1438H
#2017
#ajwa
#safawi
#mabroom
#medjool
#mariami
#bertangkai
#rutob

Comments

  1. Terima kasih infonya mengenai khasiat kurma bagi kesehatan.
    https://kingkurma.com

    ReplyDelete

Post a Comment