Kisah Kurma Rasulullah saw dengan Saidina Ali




Sahabat Ali pernah gurauan ke Rasulullah dengan memindahkan biji kurma bekas miliknya ke tempat biji kurma Rasul. Namun Rasul menjawabnya dengan canda.
.
Suatu ketika, Rasulullah SAW bersama para sahabat sedang berbuka puasa. Buah kurma terhidang di depan mereka. Setiap kali mereka makan kurma, biji- biji sisanya mereka letakkan di tempatnya masing- masing.


Beberapa saat kemudian, Ali menyadari bahwa dia memakan cukup banyak kurma. Jelas saja, biji-biji kurma yang ada di tempatnya berkumpul lebih banyak di bandingkan sahabat yang lain.
Muncul gurauan Sahabat Ali. Diam-diam dia memindahkan biji kurma miliknya ke tempat biji kurma milik Rasul. Saat semua biji kurma sudah berpindah tempat, Ali menegur Rasul.
" Wahai Nabi tampaknya engkau begitu lapar. Sehingga makan kurma begitu banyak. Lihat biji kurma di tempatmu berkumpul begitu banyak."

Bukannya terkejut atau marah, sambil tersenyum Nabi membalas gurauan Ali. " Ali, tampaknya kamulah yang sangat lapar. Sehingga engkau makan berikut biji kurmanya. Lihatlah, tak ada biji kurma di depanmu."

.
๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด๐ŸŒด
Anda ingin order kurma untuk *ibubapa, isteri,suami , keluarga,jiran2, qariah masjid/surau atau sahabat2*..sila whatsapp  saya.
.
๐Ÿ›‚Harga termasuk penghantaran.๐Ÿšš⛟๐Ÿš›
.
Sila whatsapp 012-797 1572 (En Ishak)๐Ÿคณ๐Ÿ“ฒ
.
#kurma
#ramadan
#1438H
#2017
#ajwa
#safawi
#mabroom
#medjool
#mariami

Comments