Cara-cara buat Air Nabidz

Air Nabidz (rendaman kurma)



Siapa pernah minum air nabidz?
.
Kalo belum..kami nak berkongsi cara buat air nabidz. Memang sedap dan sesuai minum awal pagi.


Yang Ramai TAK TAHU!!! Amalkan setiap hari untuk mendapatkan tubuh yang cergas, minda yang cerdas, mata yang sihat dan badan yang bertenaga! Air nabidz adalah air rendaman kurma di rendam dalam air masak semalaman (dalam bekas yang bertutup) dan diminum keesokkan paginya

Dari segi kesihatan tubuh badan, kurma telah dibuktikan sebagai:-

1. Pemberi & pemulih tenaga (ini antara sebab kita disunatkkan memakan kurma sebaik berbuka puasa)

2. Tinggi kandungan fiber mengelakkan kolestrol jahat dari terkumpul di dalam badan Sangat bagus dalam mengelakkan sembelit atau meredakan & memulihkan diri dari sembelit)

3. Pemberi zat besi yang sangat bagus.

4. Kaya pottassium ~penting dalam penjagaan jantung & menstabilkan tekanan daralh

Khasiat Air Nabidz

Air nabidz nie adalah minuman berakali, yang mampu menolong membuang asid dari perut dan sistem pencernaan badan. Juga membantu badan untuk menyingkirkan bahan toksin dari badan. Dalam ertikata lain sebagai detox Disebabkan air nabidz ni tinggi kadar fiber, ia mampu membantu proses pencernaan yang baik dan meningkatkan/ menajamkan fikiran. Agar kita tidak mudah lupa. Sangat bagus untuk memulihkan lemah tenaga batin
.
.
Cara membuat air nabidz
-----------------------------

1. Ambil kurma dalam bilangan ganjil contoh tiga biji. Buang biji lalu cari-carikkan isi kurma.
.
2. Sediakan air masak anggaran 500ml - 1 liter
.
3. Rendam isi kurma dalam air tadi malam sebelum tidur. Tak perlu simpan dalam peti sejuk. Tutup bekas air, jangan biarkan terbuka.
.
4. Bangun pagi keesokan hari, minumlah air ini.


Info tambahan
----------------
Air nabidz ini boleh juga diamalkan sebelum sarapan pada hari lain walaupun bukan di bulan Ramadan. Amalkan minum sewaktu masa perut kosong.
.
Kurma yang paling baik digunakan untuk membuat air nabeez ialah kurma ajwa. Pelbagai kurma juga boleh digunakan seperti kurma medjool, safawi, mariami.
.
Jika berminat nak buat air nabidz...boleh layari website kami:-
.
https://kioskmakanansunnah.com

.
Atau whatsapp kami
.
http://kioskmakanansunnah.wasap.my


HR Ahmad No 3748

Dan telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah dan Zuhair bin Harb keduanya berkata; telah menceritakan kepada kami 'Affan telah menceritakan kepada kami Hammad bin Salamah dari Tsabit dari Anas dia berkata, "Sungguh saya pernah menuangkan minuman apa saja ke dalam gelasku (mangkuk) untuk Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam; madu, air nabidz , air dan susu.


Comments